LåtefossPå kjøreturen opp stoppet vi og betraktet et av Norges lengste fossefall, Langefoss ved Åkrafjorden. Dette er en populær turistattraksjon, og flere busslaster med cruiseskippassasjerer var på stedet samtidig med oss. Selve stoppestedet er godt tilrettelagt med gode parkeringsmuligheter, gangvei, undergang og rasteplassfasiliteter. Oppover langs fossen er det en t-merket turistforeningssti. Denne ble oppgradert med såkalte sherpatrapper, der et helikopter transporterte inn skiferblokker. Vi reflekterte litt rundt naturens tåleevne og utnyttelse. Det begynner med en rød T, så sti, så sherpatrapp og til slutt via ferrata eller gondol.
Vi stoppet også flere ganger og studerte ulike fremmede plantearter som er viktige å ha kunnskap om for anleggsgartnerne. Et eksempel er parkslirekne. Denne fremmedarten er importert som prydplante, og vurderes nå som høy økologisk risiko. Arten har et enormt strøfall som trenger bort all annen vegetasjon. Parkslirekne påvirker alle andre planter negativt. Den endrer strukturen i jordsmonnet og fører til at jordbunnen blir erosjonsutsatt, spesielt langs vassdrag. Hovedspredningen er med fragmenter av jordstengler, som spres med folks aktivitet og med rennende vann og havstrømmer.
Vi bodde på en perle av en fruktgård under oppholdet, på Lote. Et par av anleggsgartnerne ved skolen driver denne gården. Etter å ha slått opp teltene og etablert oss, gikk vi bort til Norges største eiketre. Her var det også nyhøstete epler vi kunne smake på. Turen vår handlet ikke om landbruk, men fungerte likevel som en viktig påminnelse om hvor viktig lokal matproduksjon er.
Fra leirplassen i Hardanger.Etter en passe tidlig frokost besøkte vi Hardanger skifer. Skiferressursen har blitt utnyttet i flere hundre år og forvaltes i et langsiktig perspektiv. Det var spennende å se hvordan skiferen kan deles og hugges. Elevene fikk anledning til å prøve hugging av skifer selv med hammer og meisel. Vi besøkte også selve skiferbruddet og så hvordan moderne maskiner ble brukt. Vi fikk også høre om hvordan Hardanger jobber for å ta ansvar for utslipp i forbindelse med produksjon, med likestilling, arbeidsmiljø og sikkerhet.
FolgefonnaPå slutten av denne dagen dro vi fra fjord til fjell. Fra Hardangerfjorden tok vi oss opp til isbreen Folgefonna og sommerskisenteret. Å se isbreen på nært hold og selv se hvor raskt breen reduseres, gir økt forståelse for klimaendringene. På veien opp la vi også merke til den gradvise endringen i vegetasjonstyper, fra frukthager og bjørketrær ned i Jondal til goldt og nakent berg oppe på høyfjellet.
BaronietSiste dagen besøkte vi baroniet i Rosendal på veien hjemover. Her vandret vi i hageanleggene som omgir slottet.
Utover det faglige, ga turen mulighet til å bygge fellesskapet i klassen. Å reise sammen, bo i teltlag, samarbeide om måltid og oppleve Hardanger i maksvær har styrket klassemiljøet på en god måte. Det var anledning til bading, skyting med luftvåpen, leker og strev med en nesten uløselig pyramide-gåte. Både plante- og stein-delen av anleggsgartnerfagene kunne også knyttes til virkeligheten på en grundig måte, med besøkene til Hardanger skifer og baroniet.
Skrevet av Thomas Schanke